מי הזיז את הבירה שלי- האם אלכוהול טוב לנו?

מי הזיז את הבירה שלי- האם אלכוהול טוב לנו?

הנה מגיע הקיץ- ואיתו הים, הבירות, המפגשים החברתיים שאיתם צועד יד ביד האלכוהול. אם אתם לא חובבי יין, אבל אוהבים לשתות, ומחפשים גושפנקא בריאותית- זה המאמר בשבילכם. עכשיו זה בדיוק הזמן לברר האם צריכה סבירה של אלכוהול גרועה כל כך. 
רוב האנשים  יודעים היטב ששתיית כוס יין אדום ליום מיטיבה עם הבריאות, אבל מסתבר שגם משקאות אלכוהוליים אחרים, דוגמת בירה, יין לבן, ויסקי ועוד מיטיבים אף הם. להלן שורת מחקרים המציגה את היתרונות הבריאותיים שבשתיית אלכוהול:
 

♦שתיה מתונה וקבועה של יין, בירה לבנה ומשקאות אלכוהוליים אחרים מפחיתה משמעותית את הסיכון ל-  -LEADמחלת כלי דם בגפיים התחתונות (lower extremity arterial disease), שהינה מחלת כלי דם היקפיים, המתבטאת בהצרה וחסימה של העורקים המובילים דם לרגליים.
 

♦מחקר נערך במחלקה לרפואה, במרכז הרפואי בית ישראל בבוסטון, שבארצות הברית, במחקר השתתפו 2,298 נשים וגברים מבוגרים מארצות הברית, אשר נתבקשו לדווח באמצעות שאלון על הרגלי צריכת האלכוהול השנתית שלהם לאורך 7 שנים וחצי, במהלכן נאספו נתונים אודות אשפוזים בקרב המשתתפים בגין מחלת כלי דם בגפיים התחתונות. בקרב  משתתפים בוצעו בדיקות מעקב לאבחונה של המחלה, באמצעות בדיקה, שמבוצעת על ידי מכשיר דופלר, המשווה את לחץ הדם בקרסול ללחץ הדם בגפיים התחתונות. מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב דרמטית, שהראתה כי צריכת אלכוהול קבועה ומתונה הורידה משמעותית את הסיכון להתפתחותה של מחלת כלי דם בגפיים התחתונות. נמצא כי שתייה קבועה ומתונה של כוס עד 13 כוסות שתיה אלכוהולית בשבוע, מורידה את הסיכון להתפתחות המחלה ב- 44%, לעומת הימנעות מוחלטת משתיית אלכוהול או שתייה של יותר מ- 14 כוסות משקה בשבוע.  (בנשים יש להוריד את הכמות בחצי, זאת אומרת 6.5 כוסות/ כוסיות משקה בשבוע).
המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה  (American journal of epidemiology).

 

♦מחקר נוסף שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי האירופי לבריאות הלב, היוצא באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, קבע כי שתייה קבועה ומתונה של אלכוהול מורידה באופן משמעותי את הסיכון למות ממחלות לב. מסקנת המחקר, העולה מניתוח הנתונים של 11,914 משתתפי המחקר, שבוצע לאורך 20 שנים, היא כי שתייה מתונה וקבועה של אלכוהול בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, מורידים את הסיכון למות ממחלות לב בכ- 50%. נתון מעניין נוסף אשר עולה מהמחקר מצא כי בקרב אלו, אשר ביצעו פעילות גופנית קבועה, שלא שתו אלכוהול, עלה הסיכון לחלות במחלות לב בכ- 30%, לעומת אלו אשר שילבו בין שתייה קבועה ומתונה לבין פעילות גופנית. מסקנת החוקרים היא ששתייה מתונה וקבועה של משקאות אלכוהוליים מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב וכי השפעתה המטיבה מתחזקת בשילוב עם פעילות גופנית קבועה.


♦מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן (British Journal of Cancer), קבע כי שתייה מתונה וקבועה של משקאות אלכוהוליים מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. נמצא כי הסיכון לסרטן הכליה ירד ב- 30%-40% בצריכה של יותר משתי כוסות בשבוע של יין אדום, לבן או בירה חזקה.  החוקרים מצאו כי השפעה זו של המשקאות האלכוהוליים על הסיכון לחלות בסרטן הכליה קשורה בהשפעת רכיבים פנוליים המצויים בהם, כמו כן, משפיע האלכוהול על שיפור ברגישות לאינסולין שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. מחקר רחב היקף זה כלל כ- 2,000 משתתפים ונערך במכון לרפואה סביבתית שבסטוקהולם שבדיה ובשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית ומכון קרולינסקה בסטוקהולם שבדיה.

♦מחקר נוסף שפורסם בכתב העת המדעי לתזונה ומטבוליזם (Annals of Nutrition and Metabolism), הינו מחקר קליני התערבותי ראשון מסוגו, שבחן את ההשפעה של צריכה מתונה של בירה רגילה על מערכת החיסון בקרב אוכלוסייה בוגרת ובריאה של כ- 57 גברים ונשים. מסקנת החוקרים היא ששתייה מתונה וקבועה של בירה (330 מ"ל ליום לנשים ו- 660 מ"ל ליום לגברים) מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית ובמיוחד בקרב נשים ויכולה להסביר את השפעת הבירה במלחמתו של הגוף במחלות שונות ובמניעתן.

ובקיצור, ניתן בהחלט ליהנות משתיה חריפה באופן מתון, לאנשים שלא סובלים מאלכוהוליזם, חולי גאוט, מחלות כרוניות שונות, ונשים בהריון (צריכת אלכוהול עלולה לפגוע במוחו של העובר).  לנשים מניקות מותר לשתות אלכוהול אך יש לצרוך בכמות מתונה  מאוד ולא להגיע לשכרות.

אזהרות: 
יש לזכור שהאלכוהול עלול לפגוע לאורך זמן בכבד, במערכת העצבים ובלב, ולהגביר סיכוי לסוגי סרטן שונים (אפילו צריכה מתונה וקבועה של אלכוהול מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד). מומלץ לחולי סרטן להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול, עקב יכולתו להאיץ התפתחות גידולים סרטניים.
כדאי גם לזכור ששתיה חריפה מכילה כמות קלוריות נכבדה, שמוגדרת כקלוריות ריקות ולכן תורמת להשמנה. בהריון מומלץ להימנע משתיית אלכוהול, ובהנקה יש לצרוך צריכה מתונה מאוד.

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות