טיפול טבעי בתינוקות וילדים

 

קרן מ- momstyle, בלוג הורות, מראיינת אותי ומחפשת תשובות לשאלות שעומדות בפני הורים היום, כשהם מבולבלים נוכח ים המידע שמציף אותנו לגבי טיפול טבעי בתינוקות, עצות סבתא, הנחיות מהרופא או מטיפת חלב. 

 

את ענבל נתן-בר גיליתי באחד משיטוטי הרשת הרבים שלי, ענבל היא אמא ואישה מקסימה,בנוסף היא גם נטורופתית N.D, למדה במכללת רידמן. מטפלת מזה שבע שנים. היא מתמחה בטיפול בתינוקות, ילדים ונשים.את ענבל נתן-בר גיליתי באחד משיטוטי הרשת הרבים שלי, ענבל היא אמא ואישה מקסימה,בנוסף היא גם נטורופתית N.D, למדה במכללת רידמן. מטפלת מזה שבע שנים. היא מתמחה בטיפול בתינוקות, ילדים ונשים.

באיזה מקרים מגיעים ואפשר לטפל בתינוקות בעזרת הנטורופטיה?
זה מתחלק לשניים. יש תינוקות שמגיעים אלי מכיוון שהוריהם (טוב, בוא נודה על האמת, זו בדרך כלל האמא) רוצים לקבל הדרכה או אישור לגבי תזונת התינוק. האם היא/ הוא יונקים מספיק, עד מתי להיניק (כמה שיותר), מתי צריך להתחיל לתת מוצקים ואיך בדיוק לעשות זאת. צריך להבין שההנחיות של משרד הבריאות וטיפת חלב הן מאוד כלליות, ומתאימות לממוצע הילדים- אבל ממוצע הוא נתון סטטיסטי, ולא מתאים לתינוק הפרטי שלנו. גל כמה שנים משתנות ההנחיות- וזה בעיני אומר דבר מאוד חשוב: ההנחיות הן לא תורה מסיני, וצריך לבחון מה מתאים לתינוק שלנו, איך הוא מגיב וכן הלאה. להרבה הורים כבר יש מודעות וחשוב להם מאוד שהתינוק יתחיל לאכול אוכל בריא מההתחלה, גם מהמקום של קבלת כל הרכיבים החיוניים במזון, וגם ממקום של הרגלת התינוק למזון בריא ולא לג'אנק. פעם באופן אוטומטי היו קונים צנצנות של גרבר וביסקוויטים, היום ההורים יודעים שזה מזון מת, שלא מספק לילד כמעט שום דבר מלבד קלוריות ריקות. 

תוך כדי התהליך הרבה פעמים אפשר לראות שהמשפחה כולה בשלה לשפר את התזונה בבית, וזה דבר נפלא בעיני. 

הצד השני של המטבע, הוא כשמגיעים כשכבר יש איזשהי בעיה- כמו כאבי גזים, עצירויות, דלקות אוזניים, הצטננויות חוזרות, סינוסיטיס, נזלות, פריחות ובעיות בעור, וכן הלאה. 

 

באיזה כלים ואמצעים אפשר בכלל לטפל בילדים כל כך קטנים?
זה תלוי בגיל ובילד עצמו. באופן כללי אני מאמינה בטיפול עמוק ולא טיפול שתלוי בחמרים חיצוניים (גם במבוגרים). בקטנטנים הדבר בא עוד יותר לידי ביטוי. בתינוקות אני מטפלת ברפלקסולוגיה, בתזונה, בפרחי באך- שיש להם השפעה מדהימה, ובארומתרפיה לתינוקות. אבל אני קודם כל בודקת את אורח החיים, את התזונה, ההתנהלות היום יומית- הרבה פעמים אני עולה על גורמים פשוטים וברי שינוי וכך נפתרת הבעיה. למשל, פעם הגיעה אלי אמא עם התינוקת שלה, בת 3 חודשים, שסבלה כל הזמן מנזלת. בגיל כזה נזלת די בעייתית, כי היא מפריעה לתינוק לנשום, ואז קשה לו לישון ונוצר מעגל קסמים של בכי וסבל לכולם. היא קיבלה המלצות שונות ומשונות, כולל מכשירי אדים, שמנים אתריים, שינה עם בצל ועוד ועוד.
כששוחחנו, בפגישה הראשונה, המלצתי לה להפסיק לרחוץ את התינוקת מדי יום- מעשה מיותר בחורף, ולתינוקת כה קטנה (היא הרי לא משחקת בארגז החול...) ובזמן הרחצה להקפיד על הלבשה מהירה. בתוך שבוע נפסקה הנזלת- בלי שום תוסף, צמח או מכשיר.

מה ממש חשוב לדעת לפני שאני ניגשת עם התינוקי שלי לאיבחון או טיפול אצל נטורופטית ?מה צריך לבדוק?
חשוב להגיע לנטורופתית שמתמחה בטיפול בתינוקות וילדים. כמו שנלך לרופא ילדים ולא לרופא נשים, כשהילד לא מרגיש טוב. הבלבול בתחום רב, הרופאים וטיפת חלב נותנים המלצות תזונתיות או אחרות בעייתיות (אני תמיד אומרת- הרופא שלך לא למד תזונה, צמחים או יעוץ הנקה... ולכן לא מתפקידו לייעץ בנושא. בדיוק כפי שאני לא אייעץ לך איזה מינון של אנטיביוטיקה לקחת). לכן מאוד חשוב למצוא נטורופת/ית טוב, שאתם מתחברים אליו, מקצועי ומעודכן ושוב- כמובן אחד שמתמחה בטיפול בתינוקות וילדים. 

מה הם  הצמחים\ שמנים שלא מתאימים לשימוש  אצל פעוטות ? יש הרבה דעות ברחבי הרשת, תעשי לנו סדר בבקשה 
הבעיה, שאלו לא דעות- אלא פשוט טעויות. וכבר ראיתי בתי טבע שממליצים על שמנים אסורים, וגם רופאים. מאוד קשה לי לראות את זה, כי זה חסר אחריות בעיני. שמנים נפוצים כמו אקליפטוס, עץ התה- אסורים בתכלית האיסור לשימוש אצל ילדים. אלה שמנים חזקים מאוד, והאקליפטוס אפילו נוירוטוקסי (מזיק למערכת העצבים אצל ילדים). ישנו זן של שמן אקליפטוס, שנקרא אקליפטוס רדיאטה, והוא היחיד שמותר לשימוש בתינוקות (גם לא הלימוני!). 


 ומה כן מותר וממומלץ לשימוש וטיפול בתינוקות ?
שמנים אתריים ריוונסרה, אקליפטוס רדיאטה, לבנדר, הדס, קמומיל רומאי- הם היחידים שמותרים לשימוש עד גיל שלוש. (ראו כאן רשימת שמנים מותרים לתינוקות)

אבל חשוב להבין שהשמנים האתריים, גם אלה שמותרים לתינוקות- חייבים להירקח בדילול מתאים, בתערובת מתאימה ולהיות מותאמים לילד. אני מאמינה בהחלט בריפוי עצמי, אבל בכל הנוגע לתינוקות וילדים, אני ממליצה שלא לערוך עליהם ניסויים ולפנות לנטורופתית או לארומתרפיסטית (שוב, שמתמחים בילדים) על מנת שירקחו לכם תערובת לילד. זה גם יוצא יותר זול מלקנות את כל הרכיבים לבד (מכיוון שצריך להשתמש בכמות קטנה בלבד מהשמנים האתריים, וגם מכיוון שארומתרפיסט רוכש בכמויות גדולות יותר, והמלאי שלו איכותי וטרי יותר מבתי טבע).

יש לי תערובת של שמנים אתריים שהרכבתי לתינוקות, שמשמשת לטיפול ברוב התחלואים היומיומיים- נזלות, שפעות, כאבי בטן, אזניים, דלקות גרון, זיהומים ויראליים... בעיני זה שמן שהוא כמו בית מרקחת בבקבוק, שטוב שיש בבית והוא מחזיק מעמד זמן רב (שמן רפואי לדלקות ומחלות חורף).

 

ההנחיה של משרד הבריאות היא שתה אסור לתינוקות עד גיל שנה, ועדיין שומעים סביבינו עצות לתת תה כאמצעי להקלה על גזים וכאבי בטן בתינוקות, איך הנטורופטיה מתיחסת לזה?
תה היא מילה קצת מטעה, כי אצל כל אחד ההגדרה לתה שונה. אם מדובר על תה שחור (התה הרגיל שאנו שותים) או ירוק- הם כמובן אסורים לתינוקות ולילדים- כיוון שהם מכילים קפאין, פוגעים בגדילה ומפריעים לספיגת הסידן והברזל. 

אם מדובר על תה שהוא חליטות של צמחים שונים- אם כן, ישנם צמחים שמותרים לתינוקות, ויש כאלה שלא. ה'תה' להקלה על גזים שרוכשים בבתי הטבע והמרקחת הם למעשה הרבה סוכר עם מעט צמח כלשהו (לרוב שומר) והם כמובן לא מומלצים. 

אפשר להכין לתינוק תה מזרעי שומר, שמרתיחים אותם חמש דקות במים, מסננים ומצננים, או מפרחי קמומיל איכותיים (רוב אלה שנמכרים מאוד ישנים ולא יתנו שום אפקט) שחולטים במים רותחים. מניסיוני, מסאז' עדין בבטן, עם תערובת שמנים  מתאימה (כמו שמן קוליק) מסייעת מאוד לטפל בכאבים האלה, ומאוד מרגיעה את התינוק. גם נשיאה במנשא בתנוחת בטן לבטן כשהרגליים מקופלות כמו צפרדע, מאוד מאוד עוזרת לתינוק, וכמובן, הנקה- אמנם גם תינוקות יונקים סובלים לפעמים מקוליק, אבל תינוקות שניזונים מפורמולה סובלים הרבה יותר מגזים, כאבי בטן ועצירויות- וגם חומרת הסימפטומים גבוהה יותר אצלם. 

יש לך עצה שתוכלי לחלוק איתנו מנסיונך, או כלל אצבע, שמתיחס לתינוקות וצמחי מרפא ?
כן. בדרך כלל פשוט אין צורך לתת אותם. קודם כל, מכיוון שרוב הזמן הבעיה יכולה להיפתר מהשורש באבחון או טיפול מתאים, בעוד השימוש בצמח המרפא לא יפתור את הבעיה אלא יטפל בסימפטום. למשל, ילד שסובל מכאבי בטן, ותיתני לו תה קמומיל- התה יכול להקל ולעזור, אבל למעשה לא פתרת את הבעיה. מה שצריך לבדוק זה למה יש לו כאבי בטן? יכול להיות שמשהו שהוא אוכל באופן יום יומי עושה לו לא טוב, יכול להיות שהוא אלרגי, אולי יש לו עצירות... ולכן אני ממליצה על טיפול בצמחים רק כטיפול משלים, או תומך לטיפול עמוק יותר. 

בכלל, המטופלים שלי יודעים שהם יכולים להתייעץ איתי בנוגע למקרים אקוטיים ספיציפיים, ואני ממליצה להם טלפונית איך מומלץ להתנהל עם וירוס שלשולים, עם דלקת אוזניים וכן הלאה. בעיני הנטורופתיה היא כלי יומיומי, ואני שמחה לחלוק את הידע שלי. 

 

 

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות

התינוקי בן שנה ,משלשל, איזה תה מותר לתת לו והיכן אני קונה

על מנת לשמור על אחריות מקצועית, יעוץ פרטני ניתן במסגרת פגישת אבחון מסודרת ומקצועית. לתיאום תור יש לפנות במייל [email protected]

אשמח לפתרון לנזלות והתקררויות חורף לתינוקת בת 9 חודשים

האם מותר חליטת מרווה לתינוק בן חצי שנה?
יש לו המון נזלת ושיעול ליחתי.
במקביל התחיל מוצקים ויש כאבי בטן בלילה

הבן שלי בן חודשיים וחצי חסר מנוחה ובוכה ביום יום , יש לו ריפלקס ומין סוג של חנק אוויר, אוכל נוטרוליון אחרי פליטות של הקאה ממטרנה- קומפרוט אשמח לפרטים ולהתייעצות שיראל

האם את החליטה של השומר נותנים לפעוט בן חודש שסובל מגזים? יש מינון שמומלץ?

את החליטה שותה האם המיניקה

שלום ענבל,
יש לי אחיין בן שלוש וחצי הסובל מדלקות כרוניות באוזניים. אהיה מעוניינת לתאם פגישת ייעוץ בנוגע לתזונה שלו על מנת לטפל במקור הבעיה הגורמת לדלקות אלה להופיע.

איך אפשר לעזור לתינוקת בת 3 המקבלת דלקות בשתן . מקבלת אנטיביוטיקה ללא תוצאות. האם יש לך הצעה מה ניתן לתת לה בצורה טבעית ע"מ למנוע?

בהחלט ניתן לסייע במניעה ואף בטיפול, במקביל לטיפול הרפואי. מוזמנת ליצור עמנו קשר לתיאום פגישה. 
08-8597005
058-7117009
בברכה,
ענבל נתן בר
​נטורופתית

שלום,
האם יש לך המלצה כיצד ניתן לטפל בדקת עיניים אצל תינוק בן חצי שנה?
תודה

אפשר להשפריץ מעט חלב אם, כמה פעמים ביום. אצל חלק מהילדים זה עוזר מאוד ומרפא את הדלקת ואצל חלק מחמיר (לדעתי, זה כנראה תלוי בריכוז הסוכרים בחלב האם). ניתן גם להכין חליטת קמומיל ולנגב בעדינות את העין. בכל מקרה אם הדלקות חוזרות את מוזמנת להגיע לטיפול כדי לבדוק מה הבעיה.

רפואה שלמה,
ענבל נתן בר
נטורופתית