טיפול טבעי בעצירות

טיפול טבעי בעצירות
מהי עצירות?

עצירות ברפואה המערבית מוגדרת כפחות מיציאה אחת בשלושה ימים, אך ברפואה הטבעית אנו מגדירים עצירות כאשר אין יציאה יומיומית. עצירות מוגדרת גם כאשר יש קושי ביציאות, יציאות קשות או ריקון חלקי, בו מרגישים שאין התפנות מלאה.
הנטורופתיה רואה במערכת העיכול את אחת המערכות החשובות בגוף, ותקינותה חשובה מאוד לבריאות רגשית ופיסית. כאשר אין ריקון סדיר של מערכת העיכול, הדבר משפיע לרעה על כל תאי הגוף, מכיוון שרעלנים הנוצרים כתוצאה משהיית הצואה במעיים מגיעים למחזור הדם.



ממה נגרמת עצירות?
לעצירות גורמים רבים, ובקליניקה אנו מאבחנים את הבעיה בעזרת אבחון אירידולוגי (באיריס העין), תשאול נטורופתי מקיף ואבחון לשון. כך אנו מוצאים את הגורמים הפנימיים לבעיה ומטפלים בה אחת ולתמיד. היו לי מטופלים רבים שסבלו מעצירות 'גנטית' - 'לכל המשפחה שלי יש עצירות' 'יש לי עצירות מילדות'- בקליניקה איבחנו את המקור לבעיה וכבמטה קסם נפתרו עצירויות שנמשכו אפילו עשרות שנים.

סיבות לעצירות:
תזונה לקויה (חוסר בסיבים, אכילת ג'אנק פוד, צריכת מזונות 'עוצרים')
אלרגיה למזון
חוסר בשתיה
חסרים תזונתיים
צריכת קפאין מרובה
נטילת תרופות מסויימות (תרופות אנטי אפילפטיות, תרופות להורדת ל"ד, תרופות פסיכיאטריות שונות, שימוש מופרז במשלשלים, סוגים מסויימים של אנטיביוטיקה ועוד)
גיל מבוגר
חוסר פעילות גופנית
התאפקות והרגלי צאייה קלוקלים
הריון
גורמים רגשיים (כמו מתח או חרדה, הדחקה, איסטניזם ועוד)
היפוכלורידריה- תת חומציות / תת עיכוליות
כאבים ופחד מיציאות (כמו בטחורים או פיסורה)
בעיות במערכת הנשימה
הפסקת עישון
תוספי ברזל לא איכותיים

עוד גורמים לעצירות הם מחלות שונות, כהיפותירואידיזםIBD, טרשת נפוצה, סרטן המעי הגז, סכרת לא מאוזנת, מחלות מטבוליות, מחלות עצביות כפרקינסון ועוד.


עצירות עלולה לגרום לבעיות רבות:
כאבי ראש, ריח רע בנשימה, גוון פנים לא רענן, ריח גוף או זיעה לא נעימים, עיגולים שחורים מתחת לעיניים, כפות ידיים ורגליים קרות, שיער לא בריא, טחורים ופיסורה, בטן בולטת ונפוחה, קשיי ירידה במשקל, מתח, עייפות, לחצים וחרדות, הפרעות בשינה, פריחות ואלרגיה בעור, אקנה ופצעים על המצח, בעיות במערכת העיכול (גזים, נפיחות במערכת העיכול, כאבי בטן, בחילות), כאבי גב, בעיות נשימה, דלקות מפרקים, ירידה במערכת החיסונית, לחץ דם גבוה, בעיות בווסת ועוד.


יש כל כך הרבה גורמים לעצירות, איך אדע מה הבעיה אצלי?
אם אתם מתקשים להבין מדוע יש לכם עצירות, או שאתם סובלים מעצירות כרונית, מומלץ שתפנו לנטורופת/ית שיאבחנו את הסיבות לעצירות. נתקלתי כבר במקרים של מטופלים שסבלו מעצירות מסיבות 'מגוחכות', כמו שתיה מרובה של קולה במהלך היום- שנפתרו ברגע שעלינו על הבעיה. יש גם מקרים אחרים, בהם הגורמים לעצירות הם מורכבים יותר ויש צורך בשינוי הרגלי התאפקות, או בטיפול רגשי (פרחי באךדמיון מודרך, הילינג ועוד).


איך מטפלים בעצירות באופן טבעי?
הטיפול בקליניקה מתחלק לשלושה  מישורים:

א. אבחון מדוייק
הטיפול הנטורופתי בעצירות כולל ראשית אבחון, על מנת להגיע לשורש הבעיה. בתשאול הראשוני תיבדק התזונה, הרגלי צאייה, בדיקות דם, נטילת תרופות, וכמובן נתייחס לגורמים רגשיים. נבדוק האם העצירות היא על רקע עודף או חוסר (עצבוב יתר או טונוס נמוך).

ב. תזונה ותוספי תזונה לטיפול בעצירות
סיבים, שתיה נכונה, חומצות שומן חיוניות, הכל בהתאם לצרכי המטופל/ת המדוייקים. כאשר העצירות נגרמת מחסרים תזונתיים, יש צורך ליטול תוספים במשך זמן מה, עד שניצור איזון בעזרת הדרכה לתזונה נכונה ומספקת.במקרים מסויימים נעזר בצמחים שמסייעים ליציאות, אך כאלה שאינם גורמים לתלות והתמכרות. במקרים קשים במיוחד ניתן צמח משלשל או נרות  על מנת לסייע ליציאות ראשוניות, ולאחר מכן נמשיך בטיפול עדין.

ג. טיפול רגשי ולמידת הרגלי צאייה תקינים
למשל, קריאה בשירותים היא הרגל גרוע שגורם לעצירות, ועלול אף לגרום לטחורים ולהחלשת רצפת האגן. בטיפול נלמד כיצד הרגלים של שנים גורמים לבעיה ואיך נטפל בהם.
פרחי באך, דמיון מודרך והילינג הם מניסיוני כלים עוצמתיים מאוד לטיפול בעצירות. הרבה פעמים ניתן להיפטר מעצירות כרונית שלא עוברת בעזרת טיפול רגשי.

האם יש טיפול לעצירות בהריון?
בהחלט ניתן לטפל בעצירות בהריון. לרוב העצירות מתחילה בטרימסטר השלישי, אך יש נשים שסובלות מעצירות כבר מהשבועות הראשונים. בהריון חשוב במיוחד לטפל בעדינות בעצירות, וכמה שיותר מהר, כדי להימנע מטחורים, פיסורה ושאר בעיות שנוטות להופיע בהריון ו/ או אחרי הלידה, כתוצאה מהעומס על האגן ומעבר התינוק בתעלת הלידה.
הטיפול בעצירות בהריון יכלול טיפול תזונתי, חליטות צמחי מרפא (יש להקפיד על נטורופת/ית המתמחים בהריון, כיוון שרוב הצמחים אסורים לשימוש בהריון. 
לעתים אני משלבת גם טיפול רפלקסולוגי, שהוא מאוד יעיל לעצירות (שוב, להקפיד על מטפל מוסמך, כיוון שיש נקודות בכף הרגל שעלולות לזרז לידה ואין לגעת בהן)

הפסקתי לעשן ויש לי עצירות. מה לעשות?
הפסקת עישון ועצירות - בהחלט מצב מתסכל. הניקוטין מסייע לפעילות מעיים, וגורם לתלות של מערכת העיכול בסיגריות. גם במצב הזה ניתן לטפל בקליניקה, בעזרת תזונה, ואם יש צורך גם צמחים.

טיפול טבעי בעצירות אצל ילדים ותינוקות
אצל תינוקות וילדים חשוב במיוחד לטפל בבעיה בהקדם, על מנת למנוע כאבים וכתוצאה מכך יצירת מעגל קסמים של כאב- פחד-הימנעות מיציאה וחוזר חלילה. אצל ילדים יכולה להיגרם עצירות כתוצאה מבעיות בגמילה (תחושת לחץ, או רגשות שליליים המעורבים בגמילה, כעס כשבורח לילד וכו'), כאשר עוברים למזון מוצק, תחושת חוסר שליטה של הילד, מתח וכמובן סיבות תזונתיות ופיסיולוגיות כמו אצל מבוגרים.
בקליניקה שלי מצאתי כי טיפול בפרחי באך יעיל להפליא בתינוקות וילדים הסובלים מעצירות (ולעתים גם פיסורה), כמו גם השילוב עם פרחי באך, קלפים טיפוליים ותראפיה באמנות. 


חשוב לדעת: עצירות היא בעיה שניתן לטפל בה באופן טבעי ופשוט, ובכך למנוע מחלות רבות.

 

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות

סובלת מעצירות בעיות עיכול גזים לא נעימים רבים גסטריטיס מלאות נפיחות חרדה התייבשות בכל הגוף חוסר רוק בפה פיסורהבעיות עור

שלום,
אני סובלת כחודשיים מטחורים ופיסורה,
רציתי לדעת איזה משחה או שמן מומלצים לטיפול?

אם עץ נופל ביער ואין שם אף אחד שישמע, הוא ישמיע קול?
אם אתה הולך להתפנות פעם בשבוע ואתה לא יודע שזה עצירות, אתה תנסה לטפל בזה?
מזל שהייתי צריך להגיע לעינבל הנטורופתית בגלל סיבה אחרת, כוויה קטנה שהיתה לי על הפנים והיא רקחה לי שמן כדי למנוע את הצלקת. קישקשנו קצת כשהיא הכינה את השמן ואחרי שראיתי שהוא עזר וטיפל בצלקת קבעתי אצלה תור.
העצירויות עברו ולא ידעתי שאני יכול להרגיש כל כך טוב עם הבטן. אין גזים, אין כאבי ראש שהיו לי כמעט כל יום. וזה היה אחרי פגישה אחת ועוד פגישת מעקב. אין לי מילים אני ממליץ בחום על ענבל בר נתן הנטורופתית הכי טובה במזרח התיכון (וביער איפה שנפל העץ מהחידה של ברקלי ;)

אחרי העצות שקיבלתי ממך ענבל נפטרתי מעצירות של שנים. החלפת והתאמת לי סוג לחם בדיוק שנכון לי (למרות שהלחם שאכלתי קודם היה מלא ובריא, הוא לא התאים לדברייך ואכן צדקת) ומשקה הפלאים הכל כך פשוט שאני שותה כל בוקר להמלצתך- אני כל יום בשירותים ותסלחי לי, מודה לך אחרי שמברכת ברכת אשר יצר (-: שתזכי לבריאות!