מתכון מפורט לאורז מושלם

מתכון טבעוני
מתכון בסיסי אורז

אורז לבן, כשמכינים אותו כמו שצריך, הוא אחד הדברים הטעימים. הוא קל לעיכול יותר מחברו האורז המלא, אם כי מכיל פחות ויטמינים ומינרלים. הוא גם אחד הדברים הכי מורכבים להכנה בעיני, אבל רק אם לא יודעים איך להכין אותו. בתחילת דרכי לקח לי חודשים של ניסיונות להפיק אורז שהיה מבחינתי מעולה (קצת פרפקציוניסטית, מה לעשות), וגם היום, כשאני מכינה אותו תדיר כבר שנים ארוכות, הוא יכול לצאת לא מדויק. יש הרבה מקום לטעויות באורז כפי שאנחנו הישראלים אוהבים אותו- הוא יכול לצאת דביק ורטוב מדי, יבש מדי, מעוך ומושי מדי, אורז מלוח מדי או תפל, ועוד כהנה צרות. לפעמים עושים הכל לפי הספר אבל שוכחים לתת לו אוורור בסוף, ואז האורז הופך לגוש חסר טעם. בקיצור, אני פה בשביל להסביר את האובססיה צעד אחר צעד, עם מתכון בסיסי לאורז. שימו לב, גיליתי מניסיון שאם מערבבים בזמן הלא נכון, או עם הכלי הלא נכון, פותחים את האורז  לא בזמן או לא פותחים בזמן, הוא לא יהיה מוש. כמה דיוקים מראש:  

הסיר- סוטאז' שטוח! ונון סטיק. אפשר מחבת. זה מאפשר לאורז להתבשל באחידות, בלי להידבק.
מכסה- מתאים לסיר בדיוק.
מים- רותחים. תתארגנו מראש כדי שלא תשרפו את האורז.
ערבוב- עם תרוד, כף עץ שטוחה. גם כדי לשמור על הציפוי של הסיר וגם כדי לאוורר את האורז בלי למעוך אותו.
סוג האורז- כדי ליצור אורז אחד אחד, משתמשים בבסמטי, או יסמין. היסמין הרבה יותר טעים בעיני, יותר נגיס ועסיסי, ונותן תוצאה מושלמת. אורז עגול, הוא אחד הטעימים שיש, מאוד עמילני ומתוק, אבל הוא לא יוצא אחד אחד. נסו ותראו מה אתם אוהבים.
יחס אורז מים- על כל כוס אורז נשים 3/4 1 כוסות מים רותחים.

רכיבים: 

2 כוסות אורז יסמין
מים קרים להשריה
3.5 כוסות מים רותחים
מלח אטלנטי/ הימלאיה
שמן זית
 

אופן הכנה: 

1. משרים את האורז בקערת מים קרים מאוד, עם כפית מלח, לשעתיים לפחות. נכון, אפשר לדלג על השלב הזה, ואני עושה את זה לא מעט פעמים, אבל זה בדיוק ההבדל בין אורז טעים למושלם ומדהים ומופלא.
שופכים את המים ונותנים לאורז לשבת במסננת עד שיגיר את כל המים. אפשר לעזור לו עם סיבוב המסננת וטפיחה עדינה עליה. 

2.מכינים את המים הרותחים ואת כוס המדידה בקנקן ליד הכיריים. בסיר שטוח ורחב מחממים מעט שמן זית. תראו, לא אשקר לכם, ככל שתהיו נדיבים עם השמן האורז יהיה יותר טעים. המינימום לדעתי הוא כף שמן לכוס, אבל אל תתקמצנו בבקשה, זה באמת המינימום ההכרחי. 
מעבירים את האורז המסונן לסיר, ומערבבים תוך כדי טיגון בשמן. זה עניין של שלוש דקות בערך, עד שהאורז מצופה כולו ומתחיל להיות אטום.

3. שמים את המים הרותחים בזהירות בסיר, מוסיפים מלח לפי הטעם- אני שמה כפית נדיבה של אטלנטי או הימלאיה, הם פחות מלוחים מהמלח הרגיל. ערבוב אחרון. מביאים לרתיחה- זה יקרה ממש מהר כי המים רותחים. מעבירים ללהבה הכי נמוכה בכיריים שלכם ומנמיכים גם אותה עד הסוף. מכסים.

4. שמים טיימר ל- 17 דקות. כן, אני לא צוחקת. כשהטיימר מצפצף, לוקחים מזלג קטן, ביד אחת מרימים מעט את המכסה- זהירות שלא יברחו כל האדים, ולוקחים מעט אורז. טועמים כדי לוודא שהוא מוכן. הוא אמור להיות נגיס, כמעט מוכן בשלב הזה. מכבים את האש, ואז עושים הערכת מצב לפי האורז שטעמנו- האם הוא מושלם? פותחים את המכסה. האם זקוק לעוד קצת זמן? משאירים את המכסה סגור לעוד כמה דקות. 

5. בעזרת חברנו התרוד, מאווררים את האורז. זה שלב חשוב שמונע הידבקות של האורז והפיכתו לגוש. זה אומר, מרימים בעדינות שיא מהתחתית, לא מערבבים חלילה וחס, בערך בארבע הרמות כאלה. אני צריכה להעלות וידאו של זה! אם אתם בעניין של קערת הגשה, מחפשים אחת רחבה ושטוחה, ומעבירים- שופכים אליה את האורז בעדינות, וזה כבר יעשה את האוורור. אם לא אוכלים מיד, אחרי חצי שעה בערך מכסים במגבת מטבח נקיה וללא ריחות מרכך הכביסה שלכם, שסביר להניח שהם נפלאים, אך פחות מתאימים לאורז. 

6. אוכלים עם סלט ישראלי כמובן. אני אשמח לשמוע איך יצא לכם, ואיך אתם אוהבים את האורז שלכם. בהצלחה ובתיאבון! ענבל נתן בר

הכנתם? צלמו ותייגו :)

הוסף תגובה חדשה

תגובות

התרשמתי שהקשר בין גוף לנפש מענין אותך .... " הצעקה הראשונית החדשה " שם הסופר ד"ר ארתור ג'אנוב
או : The new primal scream או : Imprints .... אותו מחבר

לא הכרתי את סוג האורז יסמין. תמיד קניתי את הסטנדרטי... ובזכות הבלוג שלך עשיתי איתו היכרות :-)

וגם - תמיד היתה לי בעיה עם אורז שאני מחממת על פלטה של שבת. כשהכנתי לאכילה מיידית - היה טוב. אבל על הפלטה תמיד יצא יבש.
בקיצור, עשיתי את ההוראות המדויקות שלך - ותודה לך על הפירוט המלא - ויצא ממש ממש טוב. קיבלתי המון מחמאות :-)

מחפשת רעיונות ..מה אפשר להכין מאורז עגול מלא מבושל שנשאר לי בכמות דיי גדולה.ואני מציינת שאני טבעונית.תודה

כשנשאר לי אורז מאתמול זו הזדמנות מצויינת להכין אורז 'מטוגן'- מקפיצים בווק בצל עם שמן זית. מוסיפים כל ירק שיש במקרר (שניתן לאכול אותו גם ללא בישול) כמו פטריות, גזר, תירס, פלפלים, וכד'. מוסיפים את האורז ומטגנים- מערבבים. מוסיפים בצל ירוק או עשבי תיבול אחרים כמו פטרוזיליה כוסברה עירית... אפשר להוסיף גם ביצה מקושקשת ורוטב סויה אם בא לך אורז אסיאתי. 
אבל שימי לב שהאורז העגול הוא מעט דביק אז יכול להיות שהתוצאה תצא גם היא דביקה במקצת. במקרה הזה, תוכלי להכניס לתוך קערות קטנות עגולות ולבהגשה להפוך אותן על הצלחת. 

תודה על עוד מתכון ברמת פירוט מושלמת לכל הדברים הקטנים שעושים את ההבדל אין עלייך!!