דג מרוקאי

חריימה דג מרוקאי ברוטב

חריימה זה מסוג המאכלים האלה שלרוב מי שיודע להכין אותם לא ממש מחזיק במתכון, כל ניסיון להבין מה הנס שהתרחש בצלחת מניב הסבר מקרטע שנשמע ככה: לוקחים דג, מוסיפים קצת פפריקה, עגבניות... ואם לא גדלת עליו בבית, אין לך מושג מאיפה להתחיל. אז אובססיבית כמו שאני לענייני אוכל, לפני כמה שנים ערכתי תחקיר מתקדם הכולל הזמנת סבתא מרוקאית אלי הביתה (בחיי), צפיה מדוקדקת בכל התהליך, הכנת סיר בעצמי ואישורו על ידי הנ"ל, ומאז אני מכינה כבר שנים את החריימה והוא רק משתבח מפעם לפעם. עכשיו אני רוצה לחלוק אתכם את המתכון שלי, צעד צעד והכי מפורט שאפשר- לגביע הקדוש של הבישול הביתי- החריימה, דג מרוקאי חריף ברוטב אדום מושלם.
 

אני נוהגת להשתמש בפילה טרי של מוסר ים, בורי או לברק, כי טעמם מעולה והם שייכים לדגים הבריאים יותר, אבל גם דגים כמו אמנון וחבורתו יתאימו כאן. נסיכת הנילוס, למרות טעמה המשובח, נחשבת לדג נחות כי היא עשירה בחומצות שומן לא בריאות. 
 

רכיבים: 

3 נתחי פילה של דג (עדיף טרי כמובן)
(2 לימונים)
חבילת כוסברה
10-15  שיני שום קלופות וקצוצות גס
2 פלפלים מתוקים אדומים, או ערבוב של אדומים וצהובים. (אם מצאתם רמירו, שימו אפילו 3-4)
2-6 פלפלים חריפים ירוקים, לפי דרגת החריפות הרצויה
2 עגבניות גדולות ואדומות קלופות ופרוסות לפרוסות די עבות
כ- 4 עגבניות בינוניות אדומות חתוכות לשמיניות, עם או בלי קליפה
כוס וחצי חומוס מבושל (לא חובה אבל מוסיף המון. אפשר גם לבשל חומוס קפוא)

לתיבול
רבע כפית פלפל שחור
חצי כפית שטוחה כמון
כפית שטוחה כורכום
כף גדושה פפריקה מתוקה
מלח אטלנטי או ורוד, דק
שמן זית עדין, בשפע

אופן הכנה: 

1. אם הדג טרי, שוטפים ומייבשים עם נייר מגבת. אם אתם משתמשים בדג קפוא, מפשירים ומכניסים לכמה דקות לקערה עם מים פושרים ומיץ משני הלימונים.

2. מחממים שמן זית בסיר שטוח ורחב, רצוי מאוד נון סטיק. קוצצים לרצועות או לטבעות את הפלפלים המתוקים והחריפים ומוסיפים לסיר. האש צריכה להיות נמוכה יחסית כי אנחנו רוצים לתת לפלפלים להגיר את כל הנוזלים שלהם ולהפוך למרוכזים מאוד בטעם. זה נראה ככה:
(בבקשה. תשלטו בעצמכם. לא לגמור את כל הסיר בשלב הזה. תודה. ולא, לא להתקרב לזה עם חלה ובטח לא חלה מקמח כוסמין)

דג מרוקאי ברוטב אדום חריימה מתכון
 

3. כשהפלפלים הגיעו לאן שרצינו אותם, מקווצ'צ'ים עם קצת צריבות פה ושם, מוסיפים את השום ומערבבים למשך איזה דקה, בזהירות לא לשרוף את השום. מוספים מיד את העגבניות הפרוסות לפרוסות שטוחות ומעליהן את הכוסברה הקצוצה. מעל הכוסברה שמים כמה שמיניות עגבניה. מכסים עם מכסה ונותנים לכל התענוג הזה להגיר נוזלים כמה דקות על אש נמוכה, בזמן שמכינים את התיבול ואת הדג.

דג מרוקאי ברוטב אדום חריימה מתכון

4. מערבבים את כל התבלינים היבשים, מוסיפים שמן זית, בערך רבע כוס אבל אפשר גם יותר. בגדול, יותר זה יותר טוב במקרה הזה, ואין מה לחשוש כי זה שמן בריא ואנחנו לא מטגנים אותו אז אפשר להתפרע. חשוב לא לתת לתערובת לעמוד, כי כמה שניות אחרי שמערבבים את התבלינים עם השמן זה מתחיל להתמצק ולא נוח לעבוד עם זה.

5. מכניסים נתח דג לתערובת התיבול והשמן, הופכים לצד השני כדי שגם הוא יקבל קצת תיבול, ומניחים בסיר. עושים ככה עם כל הנתחים, ובין נתח לנתח, ובין  כל נתח לסיר, מכניסים שמיניות עגבניה. זה כדי שהדגים לא ידבקו אחד לשני או לסיר, ויקבלו טעם חרוך שזה אסון בכל הנוגע לדגים.

דג מרוקאי ברוטב אדום חריימה מתכון

 

5. את המיץ שנשאר בקערת העגבניות שופכים לקערה של התיבול, מוסיפים קצת שמן אם צריך, מערבבים ושופכים אל תוך הסיר.
מוסיפים את גרגרי החומוס. אמור להיות קצת רוטב מתחת מתחת, אתם תראו משהו מבעבע שם. מכסים את הסיר ושומרים על אש נמוכה. אחרי עשר דקות בערך בודקים מה קורה, אם יש הרבה רוטב מסירים את המכסה, אם אין משאירים סגור, ובעל מקרה כעבור עוד עשר דקות הדג אמור להיות מוכן- אתם תראו שהצבע שלו נהיה לבן אטום (מתחת לאדום כמובן).
ככה זה נראה בסוף, אם כי פה לא שמתי חומוס (שכחתי!) וזה בכל זאת יצא כל כך טעים ששמתי לב לחסרונו רק עכשיו (-:

דג מרוקאי ברוטב אדום חריימה מתכון
תהנו לכם מהקסם שיצרתם עכשיו, בפעם הבאה מטבוחה ואתם עולים לדרגת סבתא מרוקאית.
וכמובן כמובן תעלו תמונות בתגובות פייסבוק פה למטה, שנראה איך יצא לכם. 

 

שבת שלום!

תגיות ראשיות: 
הכנתם? צלמו ותייגו :)

הוסף תגובה חדשה

תגובות

איזה כיף לשמוע! ואיפה התמונה? (-; 

וואו זה פשוט נראה מושלם. מתכון מפורט ואני אנסה אותו ביום שישי. תודה!!